Exkursion

Vi var ute på exkursion igår med klassen för att få kolla på bergarter som vi bara har diskuterat om och oj vad det var häftigt att få se dem live! Jag vet att det inte låter roligt när man säger att man ska iväg och kolla på sten men när man väl förstår vad som kan ha hänt här och vilka de olika bergarterna är så är det verkligen fascinerande. Vi började med att åka ut till kusten för att leta reda på där magma har trängt upp och vad som har hänt med berget eftersom de hade mycket olika former och färger. Sedan bar det av mot vikans kross där vi fick en guidad tur. På vikans kross spränger de berg och krossar det till sten som senare kan bli asfalt och betong. Guiden berättade om deras största sprängning som ägde rum 2009 då 70 ton sprängämnen användes. För att ge det hela lite perspektiv så innehåller en nyårsraket bara några gram. Vilken jävla smäll som dynamit-Harry skulle sagt.
Lunchdags och vad är inte bäst än uppe på ett berg med utsikt över hela Hisingen?
Vi åkte vidare och kollade på mer berg och sen också till ett sånt coolt ställe att jag var helt till mig! Mitt favorit mineral är muskovit, en kristall av det ser nästan ut som en liten plast bit och de skimrar mycket. Där vi var fanns det fullt med muskovit och det hade ramlat ner jättemycket på marken så man gick på glitter. Det om något var ett sagoland!
Idag så har vi en dugga på alla mineral och berggrunder som vi har lärt oss och även fast jag tycker det är intressant så är jag väldigt nervös. Det är liksom 63 olika och många liknar varandra. Men, men det löser sig nog! Jag skriver väl säkert om det efteråt haha.

Allmänt | |
Upp